Giv julegaver der virkelig giver mening!

Verdens bedste TANKEkur – hvordan bliver du fløjtende ligeglad med, om du tager på i julen!

ikke-navngivet-2Hører du (ligesom jeg) til en af dem der svinger i vægt og tager lynhurtigt på, bare du snuser til en peppernød? Så er hjælpen at finde her! Der er nemlig den mulighed, at du kan være fløjtende ligeglad, og fortsætte dit liv som sund og ægte livsnyder.

Så i denne tid, hvor man vælter sig i en blanding af lækre godter og uoverskuelige slankekure, er der altså ingen grund til fortvivlelse.

Du skal selvfølgelig passe på dig selv, hvis du er farligt over- eller undervægtig. Men svinger du generelt bare nogle kilo i vægt, så er det altså helt normalt og fuldstændig okay! Jeg svinger selv ca. 5 kilo i vægt og det afhænger af mange faktorer. Blandt andet hvor meget overskud jeg har til motion, hvor sulten jeg er, hvor stresset jeg er, hvordan mit sind har det, hvor i verden jeg er og selvfølgelig hvordan min mave – og Colitis Ulcerosa – har det.

Men selvom det godt kan gøre mig død ærgerlig, når jeg pludselig ikke kan passe mine yndlingsbukser, så ER der jo ikke noget der slår livsnydelse, og det er det, jeg øver mig i hver eneste dag.

Her er mine bedste råd til, hvordan du bliver fløjtende ligeglad med din vægt, og i stedet fokuserer på at nyde hver eneste “bid” af dit liv.

1) DER FINDES INTET KROPSIDEAL!

Er det ikke en befriende tanke? Og så er det enda mere end sandt! Der findes simpelthen ikke noget kropsideal. Det er en forskruet tanke, en tendens der hele tiden skifter. For nogle årtier tilbage, (som I kan se på min lille kollage), var det en skandale at være tynd og fedekurer vrimlede frem i bladene. Så blev det en skandale at være tyk og slankekurer blev en besættelse. Vandvidet stopper aldrig og nye idealer vil hele tiden diktere, hvordan man skal se ud. Gør dig selv den tjeneste og hop af det fuldstændig meningsløse ræs, for det stopper aldrig. Du når aldrig i mål og der vil aldrig være en vinder.

2) DU ER IKKE SÅ TYK SOM DU TROR! 

“But trust me, in 20 years, you’ll look back at photos of yourself and recall in a way you can’t grasp now how much possibility lay before you and how fabulous you really looked. You are not as fat as you imagine.”  Citat fra mit yndlingsdigt nogensinde; “Wear sunscreen”.

Jeg lytter til eller læser det digt, hver eneste gang jeg glemmer, hvad der er vigtigt! For det er nemlig helt rigtigt. Vi er alt for hårde ved os selv, og ser slet ikke os selv, sådan som andre ser os.

3) VÆRDSÆT AT VÆRE EN LIVSNYDER FREM FOR ALT!    

Ingen ved med sikkerhed, hvad der sker efter døden. Det kan være, at det her bliver det eneste liv, du får. Ingen ved heller hvor længe dit liv kommer til at vare, og derfor er det simpelthen spild af tid og energi at fokusere på sin vægt. Selvfølgelig skal man ikke overspise. Men hvis du virkelig nyder det du spiser, og smager godt på hver eneste bid, så får du heller ikke behov for at overspise.

4) LÆR AT MÆRKE EFTER HVORNÅR DU ER MÆT!  

Hvis du mærker ordenligt efter, og er tilstede i din krop, så siger den selv stop, når du ikke skal spise flere æbleskiver. Og så er det faktisk slet ikke svært, at sige nej tak til endnu en portion. Hvorimod, hvis dit fokus er, at du IKKE MÅ spise æbleskiver, så bliver du ved med, at have lyst til at spise dem. Bliv i stedet god til at mærke efter i din krop, og om du føler dig proppet. Det hjælper, hvis du spiser langsomt og nyder din mad, så din krop når at opfange, at du spiser. Jeg har en god regel, som virker utrolig godt for mig.  Jeg spiser mig aldrig så mæt, at jeg ikke orker at at være aktiv bagefter. Fokuser på den gode følelse i kroppen her og nu, og ikke på dit udseende eller din vægt.

5) SØRG FOR AT HAVE YNDLINGS TØJ TIL ALLE DINE PERIODER! 

En af mine yndlings quotes er: “Fashion is not about size its how you wear your size!” Derfor er mit bedste råd, at du investerer i nogle gode, lækre sager som du ELSKER at have på, til de perioder hvor du er størst. Det er en meget bedre taktik, end at skulle klemme sig ned i for stramt tøj eller gå akut på slankekur, for at kunne passe dine yndlingsjeans igen. Du kan også generelt tænke på det, når du køber dit tøj. At du skal kunne passe det hele tiden.

6) VÆR DIN EGEN STØRSTE BEUNDRER OG BEDSTE VEN!

Tal pænt til og om dig selv, hver eneste dag. Uden at du nogensinde behøver at føle skyld over dine egne tanker, er det godt at være opmærksom på, at det vi tænker om os selv, ofte bliver det, andre kommer til at tænke om os. Prøv at øve dig i at fokusere på de ting, du elsker ved dig selv. Vi har alle ting, vi gerne vil lave om, og jeg dømmer ikke folk som ændrer på deres udseende for at blive mere lykkelige. Men en god øvelse kan være, at du tænker på 3 ting, du er glad for ved dig selv, hver aften inden du sover. Eller dans til mindst en sang hver dag, imens du virkelig nyder din krop, og alt det den kan.

7) SAMMENLIGN ALDRIG DIG SELV MED ANDRE!

Det er noget af det sværeste at lade være med, men det er også noget af det, der kan gøre os allermest ulykkelige. Og i de her Instagram-, Facebook- og blogtider er det næsten umuligt ikke at blive utilfreds med sig selv, fordi ALLE (inklusiv mig selv) altid kun poster de BEDSTE billeder af sig selv! Her er hvad du kan gøre:

  • Opmærksomhed. Oftest gør vi disse sociale sammenligninger uden at vide vi gør det. Det er en naturlig handling, der sker ubevidst. Så løsningen er, at blive bevidst. At bringe disse tanker ind i  din bevidsthed, ved at være på udkig efter dem. Hvis du fokuserer målrettet på disse tanker i et par dage, bliver det meget lettere med tiden, og snart vil det være svært ikke at lægge mærke til dem.
  • Stop dig selv. Når du indser, at du laver disse sammenligninger, så giv dig selv en pause. Du må ikke kritisere dig selv eller føle dig forkert, bare erkend tanken og skift forsigtigt fokus.
  • Tæl dine velsignelser. Fokusér på, hvad du har, ikke hvad du ikke har. Tænk over hvor heldig du er at have hvad du har, for at have mennesker i dit liv, der bekymrer sig om dig, og for overhovedet at være i live.
  • Fokusér på dine styrker. I stedet for at se på dine svagheder, så spørg dig selv, hvad dine styrker er. Fejr dem! Vær stolt af dem!  Arbejd på at bruge dem til din fordel.
  • Vær OK med ufuldkommenhed. Ingen er perfekte. Intellektuelt ved vi det jo allerede godt, men følelsesmæssigt bliver vi alligevel fortvivlede, når vi ikke føler os perfekte. Men du er ikke perfekt! Jeg er ikke perfekt! Og vi vil aldrig blive det! Derfor er det en uendelig og ulykkelig kamp at stræbe efter at blive det perfekte menneske. Hvis man ser på det på en anden måde, og fokuserer på at ufuldkommenhed er det, som skaber netop dig. Så er det uperfekte det perfekte, og det er det eneste som findes. 
  • Undgå at tænke, kritisere eller tale dårligt om andre. Nogle gange forsøger vi at kritisere andre, for at få det bedre med os selv. At tale en anden ned til din egen fordel er destruktivt. Du skaber en fjende, hvor du istedet kunne skabe en ven. I sidste ende, sårer det også dig selv. Prøv i stedet at støtte andre i deres succes. Se dem som en inspiration. Det vil føre til mere succes for dig selv.
  • Fokusér på rejsen. Lad være med at fokusere på, hvor langt du er i forhold til andre. Livet er ikke en konkurrence – det er en rejse. Vi er alle på en rejse, for at finde noget, at blive noget, for at lære og for at skabe. Og det vi skal her er forskelligt. Det eneste du behøver at bekymre dig om er, om du er på rette vej. Om det du stiler mod, drømmer om og arbejder for, føles rigtigt. Rejsen er lang, og nogle gange er man bagud med nogle ting, mens man er forud med andre ting, og det ændre sig hele tiden. Mange oplever faktisk, at det at nå et mål, i sig selv kan være en tom følelse, det er rejsen derhen, der er det spændende. Det er drivkraften og essensen af hele livet. Nyd den! Det behøver ikke at gå stærkt. 
  • Lær at elske nok. Hvis du altid ønsker, hvad andre har, vil du aldrig få nok. Du vil altid have mere. Det er en endeløs cyklus, og det vil aldrig føre til lykke. Ligegyldigt hvor meget tøj du køber, uanset hvor mange huse du ejer, uanset hvor mange fancy biler du erhverver dig eller hvor “perfekt” din krop bliver … vil du aldrig have nok. Lær istedet at indse, at hvad du har, allerede er nok. Hvis du har tag over hovedet, mad på bordet, tøj på ryggen, og folk der elsker dig, er du velsignet. Du har nok. Og du har nok også mere end rigeligt.
  • “At elske er at stoppe med at sammenligne.”

8) DYRK MOTION MED ÉT ENESTE FORMÅL – AT DET GØR DIG GLAD!

At bevæge sig er faktisk en af de ting, der kan gøre de fleste mennesker allermest lykkelige. Men kun hvis det ikke føles som en pligt. Og kun hvis det ikke har som formål at lave din krop om. Livet er simpelthen for kort, til at bruge flere timer om ugen af sin dyrebare fritid på en eller anden sur pligt. Derfor skal du vælge motionsformer, som gør dig glad i låget. Dans, Zumba, holdspil, løbeture i naturen eller bare at lege fangeleg med dine børn. Noget hvor du griner og smiler imens. Selvfølgelig kan du godt bruge tid i et fitnesscenter og på vægtløftning, (det gør jeg selv nogle gange), men sørg for at have det sjovt imens. Få dig evt. en træningspartner, måske én du ikke engang kender, men kommer i centret på samme tider som dig. Det kan gøre en kæmpe forskel for motivationen for at komme derhen.

9) VÆR TAKNEMMELIG FOR, AT DU HAR MULIGHED FOR AT SPISE DIG MÆT!

Tænk at du har mulighed for at spise dig mæt! Og måske er du endda så heldig, at du er sund og rask! Det er alt, der betyder noget og alt, du behøver at bekymre dig om!

giphy-1

Det var min lille tankekur fra mig til jer!

Tusind tak fordi du læste med, hvis du har flere gode ideer til en rigtig god TANKEkur er du mere end velkommen til at bidrage med dem nedenfor 🙂

Jeg håber i får verdens bedste jul og nyder alt, hvad julen vil bringe jer.

   

4 comments

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Giv julegaver der virkelig giver mening!