Ny læderfavorit, med (en smule) bedre samvittighed

Helsedoktoren slår til igen! – Sådan booster du din smoothie!

IMG_7288Engang skulle man på jagt i særlige helsekostbutikker for at opstøve en glutenfri kiks eller cykle tværs gennem København for at finde en latte på soyamælk. Sådan er det heldigvis ikke mere. Efter at gluten- og laktosefri varianter er blevet hverdagskost i de fleste store supermarkeder, er det blevet en del nemmere at være en af de der besværlige gæster, der ikke kan tåle det ene og det andet.

Samtidig er det blevet en hel del nemmere at få naturlige kosttilskud til sit måltid eller sin morgensmoothie. Colitis ulcerosa gør at min fordøjelse meget nemt kommer på overarbejde og derfor drikker jeg rigtig tit smoothies, som er meget nemmere at fordøje (hvis du som ny læser sidder og tænker colitis-hva-for-noget?, så er det en kronisk sygdom, som jeg har skrevet mere om fx her og her).

Når jeg laver min daglige morgensmoothie er det vigtigste for mig at det skal smage godt og at det er sundt for min krop. Faktisk synes jeg ofte den smager meget bedre, når jeg ved at den er god for mig, haha.

Det gode ved smoothies er, at man selv kan tilsætte naturlige kosttilskud uden det ødelægger smag eller konsistens. Jeg ryddede lige op i mit køkkenskab og jeg har efterhånden fået samlet mig et helt lager af naturlige kosttilskud, så tænkte at jeg lige ville dele dem med jer, hvis nogen skulle savne lidt sund inspiration.

morningboosterJeg booster min morgensmoothie, når jeg altså husker det, ved at tilføje enten acai pulver, hvedegræs pulver, HUSK, vegansk ris protein pulver, baobab pulver, gurkemeje dråber eller moringa pulver. Man kan også sagtens drysse det (minus gurkemeje dråberne) på grød, soya yoghurt eller hvad man nu spiser om morgenen.

Moringa pulveret er den nyeste i min samling. Jeg har tidligere delt opskriften på en virkelig lækker morgensmoothie, som jeg drikker rigtig meget for tiden – nu skal jeg til at lave den med moringa pulver fremover.

Moringa kommer fra bladene fra moringa træet, som vokser i Afrika og Asien og er et såkaldt superfood. Faktisk er det mere næringsrigt end acai, som (også) er blevet hypet en del de senere år. Hvis du ikke allerede kender til det, så er her et par grunde til at bruge det famøse moringa pulver:

  • Det er rigt på antioxidanter
  • Det er antiinflammatorisk (læs her hvorfor det er så godt for netop min krop (link))
  • Det er rigt på vitaminerne A, C, E, kalium og calcium
  • Det styrker immunforsvaret
  • Det har et jernindhold, der er 25 gange højere end spinat
  • Det har et højt fiberindhold
  • Det består af 26% protein

IMG_0575Mit moringa pulver købte jeg sidst jeg var på Island for at filme serien Fortitude, men jeg har set at man kan få moringa pulver hos Astrid och Aporna til kun 39,95 kr. Så der må jeg hen og købe den næste gang.

IMG_8402En ting jeg ikke lige havde i skabet idag, men som også er helt fantastisk, er spirulina! Spirulina er en næringsrig alge som naturligt indeholder en masse jern samt en masse gode mineraler og vitaminer (særligt B-vitaminer, dog ikke B12 desværre). Og så er det fyldt med proteiner og skulle være verdens højeste kilde til komplet protein!

superfruit-oekologisk-spirulina-pulver-200-g-58221-1582-12285-1-productbigIMG_7274

   

No comments yet

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ny læderfavorit, med (en smule) bedre samvittighed