Efterårsvibes

Derfor spiser jeg gurkemeje – og aller helst sammen med sort peber!

IMG_6916Jeg er blevet anbefalet at spise gurkemeje af både naturlæger, sundhedseksperter, yogainstruktører og mange andre med colitis ulcerosa.

Gurkemeje er det krydderi, der giver karry sin gule farve. Farvestoffet hedder curcumin – og det er dét stof, som har rigtig mange gode egenskaber! Gurkemeje er blevet brugt som lægemiddel i store dele af Asien gennem århundrede, blandt andet inden for den indiske ayurveda.

Det er en jungle at finde hoved og hale i, hvad der er sandt og falsk når det kommer til de naturlige egenskaber i råvarer, men jeg har læst op på det så godt jeg giver jer hermed:

8 ting, du skal vide om gurkemeje

  • Det er antiinflammatorisk. Derfor er det særlig godt for folk, der har en betændelsestilstand i kroppen, som fx colitis ulcerosa patienter. Det er også hovedingrediensen i den vidunder-te, som jeg tester for tiden.
  • Det er et våben mod cancer. Flere forsøg har vist, at curcumin (som findes i gurkemeje) kan hæmme væksten af kræftceller. Der forskes stadig i dette, men forsøg har vist gode tegn indtil videre.
  • Det er godt for huden. Forsøg har vist, at gurkemeje kan forbedre bestemte hudlidelser. Og så har det en antibakteriel effekt, som blandt andet nedsætter bakterieinfektionen, når man har et sår.
  • Det har stærke antioxidantiske virkninger. Curcumin øger kroppens egen produktion af antioxidanten glutathion. Antioxidanter er gode, fordi de beskytter vores krop mod frie radikaler. 
  • Det beskytter dit hjerte. Curcumin fra gurkemeje ser ud til at virke beskyttende mod hjerte-kar-sygdomme. Igen, det er noget der stadig forskes i, men indtil videre er resultaterne positive.
  • Det kan forebygge type 2-diabetes. Forskere mener, at gurkemeje kan nedsætte risikoen for at udvikle type-2 diabetes. Og fordi det også kan forebygge og dæmpe inflammationer, er det også godt ift. at bekæmpe type 2-diabetes følgesygdomme.
  • Det er godt for hjernen. Gurkemeje kan øge hjernens evne til at optage ilt, hvilket gør den bedre i stand til at huske og til at optage ny viden!
  • Det hjælper mod depression. Et indisk forsøg med 60 deltagere viste, at gurkemeje er lige så effektiv som lykkepillen prozac, når det handler om at behandle depression. Helt uden bivirkninger.

Så hver gang du laver fx en karryret, så tilføj ekstra gurkemeje. Smagen er ikke noget, der overdøver retten og så er det jo über sundt! Faktisk kan du, efter min mening, putte gurkemeje på/i alt uden at ødelægge smagen.

Et andet godt tip er altid at tilsætte lidt ekstra sort peber når man bruger gurkemeje i madlavningen. Når gurkemeje kombineres med sort peber, forstærkes effekten af curcumin 1000 gange!

Jeg bruger primært pulveriseret gurkemeje, som er super nemt at tilsætte mad eller te (som jeg gjort her). Men man kan også købe det friskt, så skal man bruge ca. fem cm i fine tern, som man kommer i den varme mad. Det kan også fås som dråber (det bruger jeg når jeg rejser) eller i pilleform, men det er ikke noget jeg har prøvet.

IMG_6908

   

No comments yet

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Efterårsvibes